Przejdź do treści
Działania i rezultaty

Wspieranie szkół i placówek edukacyjnych

Wspieranie szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe oraz uczelni w nawiązywaniu współpracy z pracodawcami prowadzącymi działalność w danej dziedzinie

W ramach prowadzenia działalności integrującej edukację z biznesem oraz wspierającej współpracę szkół i uczelni z pracodawcami, w przedsięwzięciu zaplanowano podjęcie zadań ukierunkowanych na wspieranie szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe oraz uczelni w nawiązywaniu współpracy z pracodawcami prowadzącymi działalność w dziedzinie automatyka przemysłowa, w tym:

  1. przeprowadzenie diagnozy potrzeb stron zaangażowanych we wspieranie szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe oraz uczelni w nawiązywaniu współpracy z pracodawcami prowadzącymi działalność w dziedzinie automatyka przemysłowa, w ramach której zostanie opracowana metodologia badań, narzędzia badawcze oraz przeprowadzone zostaną dwie edycje badań potrzeb w roku 2024 i 2025;
  2. organizacja wyjazdów studyjnych dla nauczycieli, uczniów/słuchaczy, nauczycieli akademickich i studentów do firm powiązanych z dziedziną automatyka przemysłowa (łącznie 80 osób);
  3. organizacja wyjazdów studyjnych dla nauczycieli, uczniów/słuchaczy, nauczycieli akademickich i studentów na targi związane z dziedziną automatyka przemysłowa (łącznie 80 osób).
Cel główny i cele szczegółowe badań:

Głównym celem badań jest określenie warunków sprzyjających efektywnemu nawiązywaniu współpracy pomiędzy szkołami zawodowymi, uczelniami oraz pracodawcami, a także wskazanie barier oraz sposobów ich przezwyciężenia.

Cele szczegółowe obejmują:

  1. Diagnozę potrzeb stron zaangażowanych w wspieranie współpracy w celu identyfikacji kluczowych wyzwań i oczekiwań wszystkich interesariuszy.
  2. Identyfikację barier utrudniających nawiązywanie współpracę, w tym analizę przeszkód formalnych, organizacyjnych, komunikacyjnych oraz mentalnych wpływających na skuteczność współpracy.
  3. Określenie czynników sprzyjających skutecznemu inicjowaniu współpracy wspierających proces budowania relacji między szkołami zawodowymi, uczelniami i pracodawcami.
  4. Analizę ról i zaangażowania poszczególnych stron, w tym m.in.  określenie, kto powinien inicjować i podtrzymywać współpracę oraz jakie kompetencje są niezbędne do efektywnego zarządzania tym procesem.
  5. Badanie narzędzi komunikacji i technologii wspierających nawiązywanie współpracy ukierunkowanych na analizę sposobów wymiany informacji i możliwości wykorzystania narzędzi cyfrowych w procesie integracji edukacji z biznesem.
  6. Weryfikację potencjalnych strategii usprawniających nawiązywanie współpracy ukierunkowanych na zaproponowanie rozwiązań opartych na wnioskach z badań, które mogą być wdrożone przez instytucje edukacyjne i pracodawców.

Wnioski i rekomendacje zawarte w raporcie posłużą do usprawnienia procesów nawiązywania współpracy między edukacją zawodową, uczelniami a przemysłem powiązanym z dziedziną automatyki przemysłowej.

Efektem końcowym badania będą publikacje raportu w formie cyfrowej zawierające konkluzje z badań.

Rezultaty:

Raport 2024 – Diagnoza potrzeb stron zaangażowanych we wspieranie szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe w nawiązywaniu współpracy z pracodawcami prowadzącymi działalność w dziedzinie automatyka przemysłowa.

Plik PDF do pobrania [3,7 MB]

Prowadzone badania wpisują się w poniższe obszary działalności BCU:

Obszar II. DZIAŁALNOŚĆ INTEGRUJĄCO-WSPIERAJĄCĄ
2.1. Wspieranie szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe oraz uczelni w nawiązywaniu współpracy z pracodawcami prowadzącymi działalność w danej dziedzinie, w tym z wykorzystaniem platformy INFOZAWODOWE

Najnowsze wpisy