Wspieranie szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe oraz uczelni w nawiązywaniu współpracy z pracodawcami prowadzącymi działalność w danej dziedzinie
W ramach prowadzenia działalności integrującej edukację z biznesem oraz wspierającej współpracę szkół i uczelni z pracodawcami, w przedsięwzięciu zaplanowano podjęcie zadań ukierunkowanych na wspieranie szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe oraz uczelni w nawiązywaniu współpracy z pracodawcami prowadzącymi działalność w dziedzinie automatyka przemysłowa, w tym:
- przeprowadzenie diagnozy potrzeb stron zaangażowanych we wspieranie szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe oraz uczelni w nawiązywaniu współpracy z pracodawcami prowadzącymi działalność w dziedzinie automatyka przemysłowa, w ramach której zostanie opracowana metodologia badań, narzędzia badawcze oraz przeprowadzone zostaną dwie edycje badań potrzeb w roku 2024 i 2025;
- organizacja wyjazdów studyjnych dla nauczycieli, uczniów/słuchaczy, nauczycieli akademickich i studentów do firm powiązanych z dziedziną automatyka przemysłowa (łącznie 80 osób);
- organizacja wyjazdów studyjnych dla nauczycieli, uczniów/słuchaczy, nauczycieli akademickich i studentów na targi związane z dziedziną automatyka przemysłowa (łącznie 80 osób).
Cel główny i cele szczegółowe badań:
Głównym celem badań jest określenie warunków sprzyjających efektywnemu nawiązywaniu współpracy pomiędzy szkołami zawodowymi, uczelniami oraz pracodawcami, a także wskazanie barier oraz sposobów ich przezwyciężenia.
Cele szczegółowe obejmują:
- Diagnozę potrzeb stron zaangażowanych w wspieranie współpracy w celu identyfikacji kluczowych wyzwań i oczekiwań wszystkich interesariuszy.
- Identyfikację barier utrudniających nawiązywanie współpracę, w tym analizę przeszkód formalnych, organizacyjnych, komunikacyjnych oraz mentalnych wpływających na skuteczność współpracy.
- Określenie czynników sprzyjających skutecznemu inicjowaniu współpracy wspierających proces budowania relacji między szkołami zawodowymi, uczelniami i pracodawcami.
- Analizę ról i zaangażowania poszczególnych stron, w tym m.in. określenie, kto powinien inicjować i podtrzymywać współpracę oraz jakie kompetencje są niezbędne do efektywnego zarządzania tym procesem.
- Badanie narzędzi komunikacji i technologii wspierających nawiązywanie współpracy ukierunkowanych na analizę sposobów wymiany informacji i możliwości wykorzystania narzędzi cyfrowych w procesie integracji edukacji z biznesem.
- Weryfikację potencjalnych strategii usprawniających nawiązywanie współpracy ukierunkowanych na zaproponowanie rozwiązań opartych na wnioskach z badań, które mogą być wdrożone przez instytucje edukacyjne i pracodawców.
Wnioski i rekomendacje zawarte w raporcie posłużą do usprawnienia procesów nawiązywania współpracy między edukacją zawodową, uczelniami a przemysłem powiązanym z dziedziną automatyki przemysłowej.
Efektem końcowym badania będą publikacje raportu w formie cyfrowej zawierające konkluzje z badań.
Rezultaty:
Raport 2024 – Diagnoza potrzeb stron zaangażowanych we wspieranie szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe w nawiązywaniu współpracy z pracodawcami prowadzącymi działalność w dziedzinie automatyka przemysłowa.
Prowadzone badania wpisują się w poniższe obszary działalności BCU:
Obszar II. DZIAŁALNOŚĆ INTEGRUJĄCO-WSPIERAJĄCĄ
2.1. Wspieranie szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe oraz uczelni w nawiązywaniu współpracy z pracodawcami prowadzącymi działalność w danej dziedzinie, w tym z wykorzystaniem platformy INFOZAWODOWE